Torstaina 6.6. järjestetyssä kansainvälisessä StarT-gaalatilaisuudessa LUMA-keskus Suomi -verkosto palkitsi lapsia, nuoria ja oppimisyhteisöjä tiede- ja teknologiaprojektien ansiokkaasta toteutuksesta. Voittajat Jordaniasta, Kiinasta, Liettuasta, Portugalista ja Suomesta palkittiin International LUMA StarT 2019 -palkinnolla sekä tiedepainottaista ohjelmaa sisältävällä gaalamatkalla.
Päijät-Hämeen LUMA-keskuksen alueelta palkittiin kaksi projektia kansalliset- kategoriassa: ” Ihmisen ja hevosen sykkeiden vertailu rasituksessa” ja ”Nelma tiedekerho”. Onnea!
International LUMA StarT –palkinnot jaettiin kolmelle parhaalle luonnontieteisiin, matematiikkaan tai teknologiaan liittyvälle projektityölle, joita lapset ja nuoret ympäri maailmaa ovat toteuttaneet. Voitot menivät tiimeille Jordaniasta, Liettuasta ja Suomesta. Lisäksi International LUMA StarT Education –palkinto jaettiin kolmelle oppimisyhteisölle parhaasta opetuskäytänteestä monialaisen, tutkimuksellisen ja ilmiöpohjaisen opetuksen toteuttamiseen liittyen. Palkittavat oppimisyhteisöt ovat Kiinasta, Portugalista ja Suomesta.
Voittaneissa projekteissa oppilaat ovat kehittäneet äkkitulvien varoitusjärjestelmän, uudenlaisen drone-mallin sekä tutkineet milloin lapset tuntevat itsensä onnelliseksi ja terveiksi. Palkittavissa opetuskäytänteissä esitellään kuinka oppilaiden kysymyksiä voi hyödyntää oppiaineita yhdistävässä opetuksessa erilaisissa konteksteissa sekä kuinka tilastollisia menetelmiä, tietotekniikkaa ja kieliopintoja voi yhdistää yhdeksi oppimiskokonaisuudeksi.
Tuomaristo on arviointiperusteissaan kiinnittänyt huomioita erityisesti luovuuteen, tutkimuksellisuuteen, monitieteisyyteen sekä yhteisöllisyyteen.
Kansainvälisesti palkittu StarT-toimintamalli on yliopistojen tiede- ja teknologiakasvatusta edistävän LUMA-keskus Suomen vuonna 2016 ideoima. Kansainväliseen toimintaan on osallistunut tähän mennessä yli 40 maata. Kuluneella kaudella StarTiin on osallistuttu 17 maasta yli 640 projektityöllä ja 260 hyvällä opetuskäytänteellä. Oppimisen iloa ja käytänteitä on ollut jakamassa yli 900 oppimisyhteisöä, 2300 opettajaa sekä 25 600 lasta ja nuorta.
StarT-gaalassa palkittiin myös StarTin YouTube-kanavan äänestyksen voittajat. Äänestyksessä oli mukana noin 70 videota.
StarT-gaalassa palkittiin kunniamaininnalla myös kansallisessa ja kansainvälisessä yleisöäänestyksessä eniten ääniä saaneet projektityövideot sekä opetuskäytännevideo.
Lisäksi StarT-kilpailussa on jaettu kansallisia palkintoja. Kansallisena parhaana palkittiin 10 ansioituneinta lasten ja nuorten projektitiimiä ja opetuskäytänteiden osalta 5 oppimisyhteisöä. Kunniamainintoja jaettiin myös aktiivisesti oppimisyhteisöjä auttaneille vapaaehtoisille StarT-lähettiläille.
StarT-kauden 2018 – 2019 kansalliset ja kansainväliset palkittavat
International LUMA StarT Award 2019 -palkinnonsaajat (lasten ja nuorten projektitiimit)
- “Flash Flood Predictor”, oppilaat Omar Shishani, Omar Abu Salem ja opettaja Omar Shaheen. Zarqa University Schools and KG, Jordan
- “Health week project”, oppilaat Anele Ganusauskaite, Sofija Ganusauskaite, Simas Kudarauskas, Paulius Kvedaras, Izabele Trotaite, Arune Navickaite, Gerda Sezenytre, Saule Kasparaviciute, Dziugas Siautkulis, Jokubas Garlauskas, Elze Bartkeviciute, Liepa Morkunaite, Kostas Korsakovas, Akmeja Tilvikaite ja opettaja Rasa Jurgeleviciene. Šiaurės Licėjus, Liettua
- “Reinventing the drone”, oppilaat Vilhelm Toivonen, Arimo Gustafsson, Niilo Viheriäranta, Aapo Leppänen ja opettajat Johanna Halme, Jari Latva-Teikari ja Kaarina Ojasti. Tampereen lyseon lukio, Suomi
International LUMA StarT Education Award 2019 -palkinnonsaajat (opetuskäytänteet)
- “The Great Starry Sky”, Wanhong Primary School League, Kiina
- “Grow your own food! Dare to try it (even on the moon)! – a 3rd and 4th grades approach to STEM”, EB1/JI de São Bartolomeu de Regatos, Portugali
- “Young people learning statistics”, Keminmaan keskuskoulu, Suomi
Yleisön suosikit
- Kansainvälinen yleisön suosikki, projekti: “ASPAR T-2”, oppilaat Talha Talip AÇIKGÖZ, Alperen KAHRAMAN ja opettajat Ertuğrul ÖZAR ja Cüneyt AKYOL. Niğde Akşemseddin Bilim ve Sanat Merkezi, Turkey
- Kansainvälinen yleisön suosikki, hyvä käytänne: “Theatre for science”, opettajat Fouad El Haski, Hachim Mortaqi ja Rachid Wahabi. GD-GSR (gestion déléguée du groupe scolaire la Résidence), Morocco
- Kansallinen yleisön suosikki, kaksi projektia:
- “Meren laulu -musikaali”, Äänekosken lukion musiikki- ja tanssikurssilaiset
- “Eläimet ympäristössämme”, Jyväskylän normaalikoulun 1c-luokka.
- Kansallinen yleisön suosikki, hyvä käytänne: “Young people learning statistics”, Keminmaan keskuskoulu
Aktiivisin maa
StarT kaudella 2018-2019 aktiivisimpana maana palkitaan Kiina.
Kansalliset parhaat
- Projektityöt:
- The first trip of man to the Moon, Kaukon koulu
- Reinventing the drone, Tampereen lyseon lukio
- Pihatähtimöitä sukissa ja muita siementutkimuksia, Päiväkoti Satulaiva, esiopetusryhmä Puuhiset
- Meren laulu -musikaali, Äänekosken lukio
- Nelma tiedekerho, Jalkarannan koulu,
- 5HOW3R music video, Tampereen lyseon lukio
- Siivoa metsä, Säviän koulu
- Keinumäen koulun metsäprojekti, Keinumäen koulu
- Ihmisen ja hevosen sykkeiden vertailu rasituksessa, Orimattilan yhteiskoulu
- Paperi ympärillämme, mitä se on?, Kalkunvuoren päiväkoti ja koulu
- Hyvät opetuskäytänteet:
- Kalevala goes Science, Joutsan yläkoulu
- Young people learning statistics, Keminmaan keskuskoulu
- Play a role and learn, Päiväkoti Piilometsä
- Makromolekyylit-kurssi, Maunulan yhteiskoulu ja Helsingin matematiikkalukio
- Kotiseutu Pihtipudas, Putaanvirran koulu
Alkuperäinen teksti: Outi Haatainen, alkuperäinen juttu täällä.