Iso bussillinen LUT:n opiskelijoita ja 20 päijäthämäläistä yritystä kohtasivat 14.11.2017 Lahdessa Match Made in Lahti -tapahtumassa. Tapahtuma toteutettiin LUT:n, LADECin ja Lahti Regionin yhteistyönä.

LADEC kontaktoi ja ohjeisti yritykset, LUT hoiti opiskelijamarkkinoinnin ja opiskelijat paikalle ja Lahti Region tarjosi opiskelijoille mm. paikallisia tuotteita sisältävät Survival Packit.

Pääosassa olivat kuitenkin yritykset ja heidän osaajatarpeensa sekä opiskelijat ja heidän työ-/harjoittelu-, ja opinnäytetyöpaikkojensa hakeminen. Hienosti molemmat osapuolet olivat valmistautuneetkin: yritykset muutaman minuutin pitchauksin ja opiskelijat oman osaamisensa markkinointipuhein.

Päivän aikana opiskelijat pääsivät ensin Lahti-aiheiselle kiertoajelulle, jossa bussiin hyppäsivät eri pysäkeiltä mm. Brädi, KOKO Oy:n Emilia Mäki ja Mooster Denimin Aleksi Salminen. Yritysvierailut tehtiin Iskulle ja Kempille, ja sen jälkeen oli vuorossa Askonalueen 18 yrityksen matchmaking-tapahtuma.

75 % palautekyselyyn vastanneista yrityksistä piti tapahtumaa hyödyllisenä, ja oli kiinnostunut osallistumaan myös jatkossa järjestettäviin rekrytointitapahtumiin. Opiskelijat vuorostaan kiittivät päivän hyvää tunnelmaa ja hyvää ohjelmaa sekä sitä että yritykset olivat oikeasti rekrytointimielellä. 80 % kyselyyn vastanneista opiskelijoista oli saanut aiempaa positiivisemman kuvan Lahdesta, jossa on monipuolinen yrityselämä sekä asennetta ja ihanaa rosoisuutta. Bussikierroksesta jäi se kuva, että teekkareita halutaan tänne töihin ja Lahden kaupunki on oikeasti kiinnostunut asiasta.

Positiivinen palaute kannustaa opiskelijatapahtuman järjestämiseen ensi vuonnakin, suunnitteilla on vastaava tapahtuma marraskuulle 2018. Yrityksille markkinoidaan myös Lappeenrannassa järjestettäviä opiskelijoiden rekrytointitapahtumia sekä kannustetaan yrittäjiä tarjoamaan avoimia työpaikkoja LUT Rekrynetin ja LUT Urapalveluiden kautta, https://uni.lut.fi/urapalvelut.

LADECilla tapahtuma oli osa Osaajien houkuttelu -kampanjaa, Lahti Region oli mukana asumisen markkinoinnin näkökulmasta. LUT:lla voimansa olivat yhdistäneet LUT Urapalvelut ja LUT Lahden Kestävän yrittäjyyden innovaatiot -hanke.

 

""